מרחב מגן למשפחה מטפלת במבוגר בזמן משבר – חווית תפקוד במשפחה רב דורית בזמן המשבר

תקציר מפגש הדרכה של גב' דליה בורק מאמנת ומגשרת בין דורית מייסדת החצר הפנית מתוך סדרת הדרכות של מריה כץ  – מרחב מגן למשפחה מטפלת במבוגר בזמן משבר

תוכן עניינים

מהי משפחה רב דורית?

כשאנו אומרים משפחה, למה אנו מתכוונים? מי היא המשפחה שלי, מי נמצא שם, קשוב, פנוי עבורי במיוחד בימים של משבר שאנו עוברים כולנו בימים אלו.

מה התמונה העכשווית הקיימת במשפחה שלי? מה נכון ומה מתאים לך לעשות, מה תלוי בך, במי אנו נעזרים, עם אנחנו יכולים לדבר מלב ללב?

זו הזדמנות רגע לעצור, לחשוב, לבדוק ערוצי תקשורת, לשאול שאלות, לשתף ולבנות תכנית משפחתית המתאימה בדיוק לי, עבורי, לשתף במידע בתחומי החיים השונים, להנגיש אמצעים קיימים, כדי לעשות את התהליכים לקבלת החלטות מושכלות ולא ממקום של "כיבוי שריפה"  

לקבל מקום, שיח עם אנשים ששואלים אותן שאלות, לקבל ידע, מידע, טיפים חשובים המעלים מודעות, ומאפשרים לנו לייצר את דרכי הפעולה המתאימים בדיוק לנו – כמו תפירת חליפה אישית

עוגנים לטובת איזונים

מדאגה להשפעה בחירה באיזה מעגל אנו נמצאים כמשפחה מטפלת, מעגל הדאגה תחושת התסכול וחוסר שליטה לדברים שאין לי השפעה עליהם או מעגל ההשפעה דברים שכן תלויים בי ואנחנו כן יכולים להשפיע ולתרום מעצמנו לטובת מענה לצרכים.

מה אנחנו כן יכולים לעשות לכל אחד מיקירנו ובעיקר עבור המבוגרים האהובים שלנו? במצבי אי ודאות בכלל וכזה שאנו נמצאים בו כעת, בו הסדר האישי, קהילתי, ארצי ועולמי משתבשים, מצב בו לא ניתן לתכנן את המחר. זו היא אינה "תקלה" פרטית/מקומית אלא כללית, חובקת עולם. 

טבעי הוא שהשלב הראשון יהיה שלב ההלם או כפי שאנו קוראים לו שלב ה"בום" !!! אט אט, נאסף מיידע, דרכו אנו מבינים מה ניתן לשמר ומה לשנות בתחומי החיים המגוונים. נשאלת השאלה, כיצד מייצרים נורמליזציה חדשה, כזו שתשמור עלינו ועל יקרינו, מה האלטרנטיבות הקיימות למרות המשבר, ואפילו מה ההזדמנויות שבו?

השלב הראשון, הוא לעצור, להתבונן, להקשיב, לאבחן, לתעדף ולחשב מסלול מחדש את הצרכים החיוניים באמת, לכל פרט, משפחה, קהילה. ואנו, ברמה האישית נקראים להתכנסות והתנהלות אחרת: לדבר, לשתף, לאוורר רגשות, להקשיב למצוקות ולחשוב יחד מה נכון לנו, כיצד ניתן להתמודד ולייצר אלטרנטיבות, מה מתאים לי, לך, לנו במשפחה נכון להיום, וכל הזמן להיות עם היד על הדופק, לשיח ממוקד נוסף עם הזמן המתקדם. ולהתאים את המענים לכל אדם במשפחה על פי גילו, צרכיו. יש לזכור שלכל משפחה יש קונסטלציה וצרכים שונים.

זיהוי, הבנה וקבלה יאפשרו שינוי של הדרך בה אנחנו מתייחסים לעצמינו כבני משפחה מטפלים.

חמשת השלבים למעבר מדאגה להשפעה

שיח אישי פנימי עם עצמי – האם אני בבחירה להיות חכ"ם (חצי הכוס המלאה) או צודק?

לשתף, להתייעץ, לרכוש יידע וכלים לטובת הרגשת ביטחון – לא להישאר לבד – כן זה אפשרי !

לבחור צעד חדש אחד, כזה שאני מרגיש עימו נוח ומקסימום סיכויי הצלחה – דרך !

להטמיע, לחוות, להנות מהצלחת צעד זה – לצמוח ולהתחזק ממנו – ולהמשיך בבחירת צעד קטן נוסף

"לחגוג" את השינוי, להמשיך באופן קבוע את המפגשים על פי התכנית שנבנתה, צעד צעד, תוך בניית אמון וביטחון הדדי.

משפחות יקרות, מאחלת לכם נחת ואורך רוח בטיפול ודאגה בהורה או בן משפחה בגיל הזקנה. כוחותינו באחדותנו ! לרשותכם כאן תמיד באהבה

מריה כץ
עו"ס לגיל הזקנה ומומחית למערכי דיור לאוכלוסייה בגיל המבוגר
מנכ"לית גולד פקטור – מרכז רב דורי לזקנה שלמה בדיור מותאם

פייסבוק
וואטצאפ
מייל