ביקורים בבית אבות

ביקורים של הורה בבית אבות הוא נושא שמעסיק הרבה בני משפחה, גם אם לא מדברים עליו מספיק.

כמה מומלץ לבקר הורה בבית אבות?

המחשבות והרגשות סביב תדירות הביקורים ומשך הביקור הוא נושא טעון הדורש התארגנות מחדש. הסתגלות לסביבת מגורים חדשה נדרשת לא רק מהדייר החדש, אלא גם מבני משפחתו, המפגש עם סביבתו החדשה של ההורה מפגישה את בני משפחתו עם תחושה מסוג זרות לעומת שייכות, המזוהה עם ביקור הורה שהיה גר בביתו, שלרוב היה גם בית מזיכרונות הילדות.

המציאות החדשה בה הילדים פוגשים את ההורה במרחב שהוא משותף לעוד אנשים שאינם מוכרים, מביאה לצורך בבניית יחסי תקשורת ובילוי זמן משותף וליצירת תחושת פרטיות רצויה.

כשהמצב הבריאותי ו/או הקוגניטיבי של ההורה לא מאפשר תקשורת או תגובה קוהרנטית, בני המשפחה לא תמיד יודעים איך להתנהל בתוך המצב הזה ומתוך התמודדות טבעית: יברחו לטלפון, לשיחות עם אנשי הצוות-בתקווה למצוא אצלם תשובה או יישבו בחוסר נוחות בציפייה מתי הוא הזמן הנכון כבר ללכת. מצבים אלו יכולים להעלות תסכול רב, פחדים ובעיקר תחושת חוסר אונים אשר עלולים ליצור דימוי שלילי לביקורים והימנעות מלבוא.

ביקור בבית אבות

אז כמה פעמים מומלץ לבקר ומה משך הביקור?

אלו שאלות שמהם חשוב להשתחרר כליל. עצם החיפוש אחר "הנורמות" לתדירות ומשך הביקורים מייצר השוואה ושיפוטיות בין אם כלפי עצמנו ובין אם ביחס לשאר בני המשפחה.

ההשוואה מול התבניות מה מקובל או מה מצופה, רק מחזקים את הפער בין מה היינו מייחלים שיהיה לבין מה שקורה בפועל ואת התפיסה שאנחנו או אחרים "לא מספיק…" לחלופין, התבוננות על הנושא מתוך קבלה והבנה שלכל אחד יש את המסע שלו ודרך התמודדות אישית עם הזדקנות וחולי של ההורה מאפשרת נוכחות מיטיבה.

במה ניתן ומומלץ להיעזר כדי שהביקורים בבית האבות יהיו יותר מחזקים?

מומלץ לא להכניס ימי ביקורים לתוך לוח זמנים נוקשה של ימים ושעות בהם אני נוסע לבית אבות, אלא להגיע להורה לבקר מתוך הקשבה לפניות הרגשית שלכם באותו היום או באותה נקודת זמן ביום. לא בכל יום אנחנו מסוגלים להכיל או לתת מעצמנו כמו שהיינו רוצים וכשאנחנו כן, המפגש יעבור בהרבה יותר נחת רוח וסיפוק הדדי.

מיקום

מומלץ להעביר את הזמן בטיול מחוץ למחלקה במידה ומתאפשר, צאו יחד להליכה ברגל או בעזרת כיסא הגלגלים מסביב למבנה זו הזדמנות לגירויים חדשים והתאווררות משגרת היום, לנגישות וזמינות תנסו להתאים ביקורים לשעות בהם יש שמש נעימה ו/או בשעות שבהם אין פעילות עם הדיירים.

תקשורת

בשיחות תנסו יותר לשתף על עצמכם, על חייכם, על מחשבות, התלבטויות ופחות למרכז את השיח סביב הבריאות והתפקוד של ההורה בבית אבות, התחושה שמשתפים את ההורה בגיל המבוגר, שואלים את דעתו או מבקשים את עצתו נותנת תחושת משמעות ומחזקת את חווית ההורה. תנצרו את הרגעים האלה שאתם יכולים לשתף את אשר על ליבכם את אמא או את אבא גם אם נראה לכם שהם כבר פחות אתכם …

תקשורת לא מילולית

המגע מדבר ללא מילים. קחו קרם ידיים או שמן עיסוי עם ריח נוכח ועסו את ידיהם. חיבור דרך הידיים יעשה את שלו.

האזנה באוזניות מתוך פלייליסט שמחבר אתכם למוזיקה משותפת מהעבר, שבו באוויר הפתוח ופשוט תהנו מהאזנה ללא מילים או פרשנויות.

מאחלת לכם זמן איכות ילד הורה מתוך תפיסה קיומית ללא תלות במיקום, באורך או בעשייה מוגדרת.

שלכם תמיד,

מריה כץ
עו"ס לגיל הזקנה ומומחית למערכי דיור לאוכלוסייה בגיל המבוגר
מנכ"לית גולד פקטור – מרכז רב דורי לזקנה שלמה בדיור מותאם