פינת נחיתה רכה – הסיפור של אורלי ב.

משפחות יקרות, מנהלים ומנהלות, קהילה יקרה, אנחנו מבקשים להציג לכם את פינת נחיתה רכה. בפינה זו נעביר ניסיון, ידע מקצועי ומחויותיהם של דיירים חדשים ומשפחות שמצאו שקט, ביטחון, טיפול מקצועי ומענה של בית במעבר למסגרת תומכת בבית האבות. הפינה שלנו "נחיתה רכה" עולה פעם בחודש בקבוצת הפייסבוק מדברים על בתי אבות עם סיפור אישי המתאר את הבעיה איתה המשפחה התמודדה בטיפול בהורה או בקרוב בבית, החששות מהחלטה על מעבר לבית אבות, הדרך לפתרון, המענה שהמשפחה קיבלה במסגרת התהליך והתוצאה הסופית שהינה הסתגלות מיטבית של דייר או דיירת לבית החדש. אנו מאמינים ששיתוף הוא ערך חשוב להזדהות, לקבלת מענה על שאלות, ומידע מקצועי אשר יתרום להתמודדות עם דילמות אשר פוגשות משפחות רבות בצמתים שונים בטיפול בבן משפחה. תוך כדי מאמץ משותף של מריה כץ מצוות המומחים בשירות חברת גולד פקטור של משפחה יקרה ושל צוות מקצועי בבית האבות, שבעבודה משותפת, בעזרת אמפתיה, הכלה ומקצועיות - אפשר וצריך ליצור מענה מתאים עבור הדייר או דיירת חדשים ובני משפחתם להתאקלמות מיטבית.

אורלי ב.

הבעיה עמה הגיעה המשפחה

מקרה זה, מתאר אישה, בשנות 40 + לחייה אמא לשלוש ילדים כולם מתחת לגיל 18, שני אחים המתגוררים בחו"ל ואחות אחת בארץ. אורלי מטפלת ברמה יומית באביה בן ה- 74 שבשנת הקורונה התדרדר משמעותית בתפקודו הפיזי. הוא החל להתקשות לבצע פעולות כמו לחמם אוכל לעצמו, לשמור על היגיינה ואף להחליף בגדים. לצד זה חלה הידרדרות קוגניטיבית משמעותית. כעת האב צריך השגחה יום יומית צמודה.

מדוע המשפחה פנתה לפתרון במסגרת בית האבות?

 בביקור האחרון אצל רופא גריאטר, הרופא נתן המלצה להשגחה של 24/7. המלצה כזו הצריכה מהמשפחה להביא עובדת זרה. מאחר והבית בו מתגורר אביה של אורלי לא מאפשר מחיה לעוד אדם וגם לא מותאם בנגישות לאדם מבוגר שהליכתו לא יציבה אנחנו חושבים על אופציה של פתרון בבית האבות. ​

מהם החששות שעלו לקראת המעבר?

מה יקרה עם בית האבות יגיד שאבא לא מתאים כי במרכז יום שאבא הלך אמרו שהוא כבר לא מתאים כי הוא כל הזמן מנסה לצאת וכבר הלך לאיבוד פעם.
חשש נוסף זה האם אבא לא ידרדר מהר ויהפוך לסיעודי ,"אנו שומעים על בתי אבות מה קורה שם"
דאגה פיננסית: לאורלי שלושה ילדים, אחות נוספת מקבלת אבטלה והבית של אבא לא ניתן להשכרה אז ממה נשלם עבור בית אבות?

מה הייתה הדרך לפתרון?

ראשית, לתת את מלוא המידע אודות בתי האבות במסגרת לתשושי נפש על מנת לייצר וודאות של שגרת יום ומדיניות טיפול באנשים עם דמנציה. בתי אבות בשונה ממרכזי יום לא אומרים למשפחה תבואו ותקחו את אבא כי הוא מנסה לצאת, אלא ינסו למצוא טיפול נכון ומענה כולל כדי להיטיב את ההסתגלות עבור הדייר ועבור שילובו בשגרת היום של הדיירים האחרים במחלקה.
לאחר מכן, לספק ביטחון ממידע מהימן אודות בתי אבות וזמינותם מחוות דעת על בתי אבות במסגרת דירוג גולד פקטור שיענו על הציפיות שלה מהטיפול והמענה הרצויים לאבא. לקבוע סיורים להיכרות עם הבתים המומלצים שמתאימים למאפיינים והצרכים של אבא.
לאחר בחירת בית האבות לתת מספר טלפונים של בני המשפחה שהיו בליווי שלנו ונכנסו לאותו המקום. (אין תחליף לקבלת פידבק ותמיכה מאנשים שהיו במצב דומה).
לאחר בחירתה של הבת את המקום המתאים ביותר מבין החלופות, להגיע להסדר מול אנשי הנהלה של בית האבות הנבחר במטרה להשיג תשלום מופחת עד לקבלת קוד משרד הבריאות. שליחת כל הטפסים הנדרשים לאורלי לצורך פתיחת תיק במשרד הבריאות לקבלת קוד (רפואי + כלכלי).
הכנה של אורלי ליום המעבר של אבא לבית אבות, איך אומרים ומה אומרים לאדם עם דמנציה לפני מעבר לבית אבות, מה לוקחים ליום המעבר ולמה להתכונן ביום עצמו בהיבט הטכני, הרגשי נפשי והבירוקרטי.

יצירת ביטחון בתהליך מעבר לבית האבות

ראשית, ברמת התחושה, חשוב מאוד לחוות בטחון - המשפחה לא לבד בתהליך. תחושת החרדה שליוותה את אורלי הייתה סביב נושא ההחלטה על אביה. היא שיתפה על הקושי הרגשי איך אמא הייתה מגיבה על ההחלטה שלה אם היא הייתה בחיים והאם אבא היה מבין את ההחלטה והשיקולים שלה במידה והיה אוטונומי בשיקול דעתו. כאן, התפקיד שלנו היה לתת ביטחון שמעבר לבית אבות הוא פתרון זמין וכולל בזמן נתון בנסיבות הקיימות. במידה וימצא פתרון מיטבי אחר בנקודת זמן אחרת ונסיבות שישתנו אורלי תמיד תוכל לבחון את האפשרות של שיפוץ ביתו של אביה ולהביא עובדת זרה או להשכיר דירתו ובתמורה להשכיר יחידה קרוב אליה.
בעבודה משותפת עם צוות בית האבות ליוונו את אורלי מול הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות על מנת לבדוק בכל שלב איך מתקדם תהליך זכאות לקוד וכך להסיר חששות שאורלי לא תקבל קוד עד לסיום תקופת התשלום המופחת שניתן לחודשיים.
תיאום ציפיות עם מנהלת בית האבות – לנוכח הקורונה תואם מענה לביקורים של אורלי את אביה כל יום ללא הגבלה עד שתרגיש בטוחה יותר לשחרר.
הכי חשוב, המשפחה קבלה תחושת ביטחון שהיא לא לבד. יש לה מישהו איתה זמין לכל שאלה, לכל חשש, לכל התלבטות. יש איש קשר שזמין עבורה בתהליך הזה.

והנה רגעי נחת ....

האבא עבר לבית האבות. כבר ביום הקליטה, אורלי חוותה את הרצון והנכונות לעזור מצוות בית האבות כאשר אבא לא רצה להישאר. הצוות היה שם לצידה ולצידו עד שאבא התיישב לאכול ארוחת צהריים ואמר שמאד טעים לו ושהיא יכולה ללכת בינתיים לילדים שלה ושהוא מחכה לה שתגיע יותר מאוחר.
בחגים אורלי הרגישה נחת ושמחה מתמונות ששלח בית האבות איך אבא השתתף בסעודה חגיגית נהנה מפעילויות חגיגיות.
אורלי קיבלה קוד ממשרד הבריאות לאחר שלושה שבועות מיום פתיחת התיק והוסרה ממנה דאגה לגבי התשלום.
חודשיים לאחר המעבר הסתגלות מיטבית. אורלי מבקרת את אבא במידת יכולתה ולדבריה כבר מרגישה ביטחון ורוגע גם כשהיא לא מבקרת את אבא יום יום היא יודעת שהוא בידיים טובות.

* אורלי שם בדוי

מתוך ההתכתבות האחרונה עם אורלי