בית אבות ממשלתי או בית אבות פרטי? מה ההבדל?

המסע בדרך לבית האבות

המסע שעוברות משפחות עד לקבלת ההחלטה על הכנסת היקר להן לבית אבות, הוא מסע רב לבטים. וגם לאחר קבלת ההחלטה העקרונית, נשארות שאלות מהותיות וזה עוד לפני שבחרנו מקום ספציפי שמרגיש לנו בטוח ונכון. אחת מהם, היא הבנת ההבדלים שבין בית אבות ממשלתי לבית אבות פרטי.

אני רוצה לציין פה כמה נקודות חשובות:

1. בניגוד לדעה הרווחת, אין קשר בין סיוע מימון (קוד) של משרד הבריאות, להגדרת בית אבות כממשלתי. כלומר, הקוד לא מתייחס רק לבתי אבות ממשלתיים, אלא גם לבתי אבות פרטיים.
2. בישראל, יש מעט מאוד בתי אבות שנשארו בבעלות ממשלתית, רוב בתי האבות, נמצאים היום בבעלות פרטית או מלכ"רים.
3. מוסדות סיעודיים בבעלות ממשלתית נמצאים היום באחריותם של בתי חולים לשיקום ולטיפול באנשים במצב סיעודי-מורכב וגם מגזר זה עובר הפרטה
4. חשוב לציין שכל בתי האבות – צריכים ונמצאים תחת רישוי ופיקוח ממשלתי של משרד הבריאות או משרד הרווחה. 

אז מהם בכל זאת ההבדלים?
1. מי יכול להתקבל?

לבית אבות ממשלתי, תוכלו להתקבל רק עם קוד – אישור זכאות ממשרד הבריאות לאשפוז. לבית אבות פרטי\מלכ"ר, תוכלו להתקבל, בתשלום פרטי, קוד, וכן במצב של טרום קוד – הנחה שזמנית שניתנת בהתאם ליכולות הכלכליות שלכם. הטיפ שלנו: בררו היטב מהי הזכאות ששמורה לכם, ואם יש לכן שאלות בנושא, קראו אודות הזכאות באתר משרד הבריאות, או פנו לצוות המומחים של גולד פקטור 

2. כוח האדם במקום – האם יש הבדל?

בבית אבות ממשלתי, תקציב מוגדל לכוח האדם שעובד בו ותקינה גדולה יותר. יותר מטפלות, עובדים, סייעים. אבל, שימו לב! ישנם בתי אבות פרטיים\מלכ"רים, שמראש מחזיקים בכוח אדם גדול יותר ממה שמחייב אותם משרד הבריאות. הטיפ שלנו: שווה לכם לבדוק את נושא מצבת כוח האדם, לשאול ולהתעניין כפרמטר בהחלטה שלכם בבחירת בית אבות פרטי\מלכ"ר.

3. איכות השירות - האם המידע מהימן?

בשני המקרים, קשה למצוא מקורות מידע "בלתי תלויים" שיציגו לנו הבדלים חד משמעיים ותמונה מלאה. בכל הקשור לבתי אבות ממשלתיים, המידע נמצא באתר משרד הבריאות, שהוא גורם "תלוי", כלומר בעל עניין, שנמצא בבעלות המדינה וגם הגורם שמפקח על איכות השירות. גם בהבנת איכות הטיפול של בתי אבות פרטיים וביצוע השוואה – אין פתרון קסם, שכן רוב מקורות המידע הגלויים הם תלויים ומשתנים וקשה להשוות בין הפרמטרים השונים.

הטיפ שלנו: כנסו לאתר משרד הבריאות לעיון בבקרות על בתי אבות שנמצאים בסביבת מגוריכם, בקשו לתאם סיור, הגיעו לתצפיות, בקשו המלצות, שוחחו עם משפחות והכי חשוב עם דיירים. בנוסף, אתם מוזמנים להיכנס לאתר "גולד פקטור", שם תוכלו למצוא אינדקס מהימן של בתי אבות המצטיינים באיכות השירות, הזוכים מאיתנו לתו איכות על פי סקירה של מעל 70% משפחות ודיירי המקום.

4. בית אבות במימון פרטי או בית אבות ממשלתי או במימון של קוד (משרד הבריאות)

אין טוב אבסולוטי יש מה טוב אינדיבידואלי לבן אדם ולמשפחתו. ישנם בתי אבות עם מוניטין מצוין, המלצות וחוות דעת טובות אך הדברים אלו מנבאים רק בצורה חלקית את ההתאמה להסתגלות מיטבית שהמקום יהפוך לביתו עבור הדייר או הדיירת בו. הטיפ שלנו: חשיבות בבחירת בית אבות פחות מתייחסת לבעלות המקום, אם זה פרטי, עמותה, ממשלתי או קיבוץ. בחנו בית אבות לפי רמת ההתאמה למענה של הצרכים הבריאותיים, הרגלי חיים, אופי אישי והביטים אישיים שחשובים הן למועמד או מועמדת והן למשפחתו. ככל שמדיניות, אווירה ותפיסה ניהולית של בית האבות יענו בכללותם לציפיות וצרכיו של הדייר או הדיירת ובני משפחתו כך תהיה הסבירות הגבוה יותר להסתגלות מיטבית ואיכות חיים לאדם המתגורר בבית האבות ולמשפחתו התומכת.