מרחב מגן למשפחה מטפלת במבוגר בזמן משבר

תקציר מפגש הדרכה של גב' אופירה מוסקוביץ', מייסדת מטה המאבק הסיעודיים ופורום המשפחות המטפלות בפייסבוק "הזדקנות בכבוד". מתוך סדרת הדרכות של מריה כץ – מרחב מגן למשפחה מטפלת במבוגר בזמן משבר.

תוכן עניינים

מעבר של הורה / הורים לבית של הילדים עקב המצב הבטחוני במדינה

איך ממצים שעות חוק סיעוד של מטפלים במידה והמבוגר עבר מאזור מגוריו בו היה מקבל עזרה של חוק סיעוד בשעות טיפול לאזור המגורים של הילדים?  פונים לחברת הסיעוד ומבקשים לאתר מטפלת במסגרת הסניפים הסמוכים לכתובת המגורים של הילדים.

האם ממשיכים לממש זכאות לשעות הטיפול במסגרת חוק סיעוד מביטוח לאומי בהעברת חברת סיעוד לפי אזור המגורים של הילדים? כן. כמו כן, בעקבות המצב, ביטוח לאומי באופן אוטומטי האריך לתושבי העוטף ומאזורים המפונים את הזכאות לקצבת סיעוד למי שנקבעה לו זכאות זמנית או מסתיימת בקרוב.

האם ניתן לבקש לשנות מהעסקה של מטפלת להעסקה ישירה (גמלה בכסף) על ידי ילד.ה שלקחו את ההורה הביתה? כן. ניתן לפנות לביטוח לאומי ישירות או להיעזר בחברת הסיעוד ולבקש להמיר את קצבת הסיעוד לגמלה בכסף.

המשך קבלת טיפול רפואי מקופת חולים במעבר סביבת מגורים לסביבת המגורים של הילדים, למי פונים בקבלת עזרה של רופא משפחה? סיכומי מידע רפואי ו/או הזמנת ביקור אחות הביתה? קובעים תור טלפוני עם רופא משפחה ממרפאת האם של המבוגר ומבקשים להעביר מידע רלוונטי רפואי למרפאה לפי כתובת מגוריהם של הילדים על מנת לקבל טיפול רפואי הנדרש בהגעה למרפאה או בהזמנת ביקור אחות הביתה 

במידה וחלה התדרדרות בעצמאות התפקוד של המבוגר, בין בתפקוד הפיזי ובין בתפקוד הקוגניטיבי ויש הכרה בתלות ברמת תלות 2-3 והילדים רואים שהורה מתקשה מאוד בתפקוד היומי למי פונים לדיווח על החמרת המצב? אילו מסמכים רפואיים נדרשים? אם חלה החמרה במצבו של המבוגר עקב אירוע בריאותי והוא חזר לביתו אחרי האשפוז אז ניתן להעביר את הסיכום שחרור וסיכום עדכני מרופא המשפחה עם פירוט הצרכים התפקודיים. אם ישנה החמרה קוגניטיבית יש לפנות לרופא גריאטרי להערכה קוגניטיבית ותפקודית ולבקש פירוט הכולל מבחן mmse מבחן הערכה קוגניטיבי לצרף סיכום מידע רפואי מרופא משפחה. אם חלה הדרדרות תפקודית בניידות, בשמירה על היגיינה, קושי להתקלח לבד, להתלבש לבד, אי שליטה על סוגרים חשוב לפנות לאחות קופת חולים להערכת תפקוד וקבלת דוח תפקודי סיעודי. מסמכים אלו יש לשלוח לביטוח לאומי.

ניהול שגרה טיפולית בהעסקת עובד זר

לנוכח המצב הביטחוני עובד זר מבקש להעלות שכר בתנאי שהוא ימשיך להישאר לטפל במבוגר תוך שהוא מסכן את עצמו בזמן המלחמה במדינה, האם זה מקובל? לא. כמו שלאף אחד מהמועסקים בארץ אין תוספת סיכון בזמן המלחמה כך גם לעובד הזר אין תוספת סיכון. במצבים אלו חשוב לשבת לשיחה פתוחה עם העובד הזר, לברר מה החששות שלו, במה המשפחה יכולה לעזור לו לתחושת המוגנות שלו ומתוך רצון לשמור על שגרה המשפחה יכולה להציע לו "מענק התמדה" מענק עד לשלושה חודשים שלא יכלל בשכר הבסיס ויגרור תוספת בסוציאליות.

האם הצעה לעלית שכר ביוזמת המשפחה לנוכח המצב מחשש של עזיבה הוא נכון? מה מומלץ? לא מומלץ. כאמור יוזמה זו עלולה לגרור תוספות גם של תשלום הסוציאליות ולפתוח תקדים לכל קושי או משבר עתידי בו העובד יצפה להעלאת שכר. במקרים שהמשפחה חוששת מפני התפטרות של עובד זר בעקבות המלחמה מומלץ קודם כל לברר מה כן יכול להקל עליו בטיפול של ההורה ולנסות לסייע לו, לא תמיד הפתרון לשמר את העובד הזר נמצא בכסף.

בעקבות המצב המבוגר פונה לבית אבות סיעודי אך המקום לא אפשר מעבר של המבוגר יחד עם העובד זר והמשפחה החליטה לא להמשיך בהעסקת עובד זר בזמן שההורה בבית האבות. האם משפחה מחויבת בהודעה מוקדמת על פי ההסדרים כמו בשגרה? כן. משפחה כמעסיקה אשר החליטה על פיטורים של העובד מחויבת בתהליך פיטורים של העובד על פי חוק והזכויות המגיעות לו. במידה והעובד הזר פונה יחד עם המבוגר לבית האבות המשפחה ממשיכה להעסיק אותו כרגיל עד לסיום מימוש זכאות של "קוד מלחמה" או התפטרותו של העובד הזר. 

נטישה של עובד זר לנוכח המצב וחזרה למולדת

אנו עדים לצערנו שחלק מהעובדים בתקופה של היום נטשו את המבוגרים, הודיעו על התפטרות מעכשיו לעכשיו, משנים אזורי עבודה לכיוון המרכז מאזורים מותקפים יותר, חלקם עוזבים למולדת חלקם תכננו לעזוב מזמן והמלחמה הייתה טריגר לעזיבה.

תשובות למה מוגדר כנטישת מטופל ומה מוגדר כהתפטרות ודרכי התנהלות המשפחה כמעסיק במצבים אלו תוכלו לשמוע בהקלטה של ההדרכה עם אופירה מוסקוביץ

משפחות יקרות, מאחלת לכם נחת ואורך רוח בטיפול ודאגה בהורה או בן משפחה בגיל הזקנה. כוחותינו באחדותנו ! לרשותכם כאן תמיד באהבה

מריה כץ
עו"ס לגיל הזקנה ומומחית למערכי דיור לאוכלוסייה בגיל המבוגר
מנכ"לית גולד פקטור – מרכז רב דורי לזקנה שלמה בדיור מותאם

פייסבוק
וואטצאפ
מייל