זכאות לקצבת סיעוד במעבר לדיור תומך

נכנסתם לבית אבות שנמצא בפיקוח משרד הרווחה? לא בטוח שאתם צריכים לוותר על הזכות לגמלת סיעוד.

אחת השאלות הנפוצות במסגרת ליווי המשפחות היקרות, עולה במצב בו מגיעים להחלטה לעבור לבית אבות כשבן המשפחה ששהה עד כה בבית, קיבל את גמלת הסיעוד אשר לה הוא זכאי. השאלה היא מה קורה עם גמלת הסיעוד?

ההנחה המוכרת היא, שבכל מעבר לבית אבות גמלת הסיעוד נשללת, חשוב שתדעו, שזה לא בהכרח נכון. הנה דברים חשובים שכדאי שתדעו:

בפברואר 2013 החליט בית המשפט בתביעה של אישה אמיצה מול ביטוח לאומי, כי כי לא כל בית אבות, הוא מוסד סיעודי, ולכן קצבת סיעוד לא נשללת באופן אוטומטי.

למעשה, בית המשפט מבקש להפריד בהחלטה שלו על שלילית הגמלה לה אתם זכאים בין "מחלקה סיעודית" לבין "מוסד סיעודי".  מימוש גמלה במסגרות שמתירות המשך מימוש גמלת סיעוד יהיה בניצול שעות מטפל.ת בפועל לטיפול בדייר.ת  ורק במקרים חריגים יאושר מימוש גמלה בכסף עד 30%.

על מנת לדעת כיצד לגשת לנושא, הנה כמה כללי אצבע שיעזרו לכם להבין את המצב ולעמוד על זכותכם.ן:

דיור מוגן מוגדר כדיור לאנשים עצמאיים או כאלה הזקוקים במהלך היום לתמיכה חלקית ודיור במסגרת דיור תומך. במעבר ל – דיור מוגן או ל –דיור תומך.
הדייר זכאי להמשיך ולממש את הגמלה שלו ולנצל אותן בשעות למטפל.ת.

מחלקה סיעודית שנמצאת בפיקוח משרד הבריאות בדיור מוגן  – ובה הדייר נמצא/עובר לאגף או מחלקה סיעודית – לא ניתן להמשיך ולממש את הזכאות לגמלת הסיעוד.

בבית אבות שמוגדר בית אבות סיעודי או במרכז גריאטרי ויש בו מחלקה בפיקוח משרד הרווחה – בו הדייר נמצא באגף לתשושים/עצמאיים – ניתן להמשיך לקבל את הזכאות לגמלת הסיעוד.

בבית אבות סיעודי בפיקוח משרד הבריאות – במחלקה סיעודית או מחלקה לתשושי נפש (למשל, אנשים המתמודדים עם דמנציה, אלצהיימר) – לא ניתן להמשיך לממש את הזכאות לגמלת הסיעוד.

במילים פשוטות בכל מחלקת דיור בה ניתן מענה של השגחה 24/7 לא תמושש זכאות לגמלת סיעודי בכל דיור בו יש השגחה חלקית כשירות תומך תתאפשר הזכות למימוש גמלת סיעודי .