הטכנולוגיה בחיינו: לא רק לגיימרים וצעירים

נוכחות הטכנולוגיה בחיינו הולכת וצוברת תאוצה ואיתה משתנים החוקים. אפשר להיעזר בטכנולוגיה בתחום הזקנה ולהקל על האוכלוסייה המבוגרת - כולל האוכלוסייה המתגוררת בבתי אבות ודיור מוגן.

תחום הפתרונות הטכנולוגיים לאתגרי הזקנה נמצא עדין רק בצעדיו הראשונים, אך הפוטנציאל והצורך שקיים בפיתרונות דיגיטליים עבור האוכלוסייה בגיל המבוגר הוא ברור ואף מרגש.

החל מחיות מחמד רובוטיים להפגת בדידות, רובוטים המסייעים במעברים וניידות, אפליקציות להתאמת מטפלים סיעודיים, קהילות חברתיות שיכולות לתקשר דרך המסך – אלו רק חלק מהמהלכים שטכנולוגיה מאפשרת לנו כבר היום כדי לשפר את איכות החיים למטופלים ולדיירים.

בשנים האחרונות, רק בישראל קמו מעל 100 סטארטאפים העוסקים בתחום שיפור איכות החיים ובזיקנה מיטבית. אני צופה שמהר מאוד נראה יותר ויותר גדג'טים ופיצ'רים בביתו של האדם המבוגר – וגם בבתי האבות. מרגש מאוד ולא מובן מאליו, לראות את היוזמה של מנהלי ומנהלות בתי האבות לא להשאיר את קהל לקוחותיהם, דיירי בתי אבות ומשפחותיהם מאחור.
כבר היום אפשר לראות ניצנים של גריאטריה מוסדית צועדת לעבר מחלקות חכמות, במענה מתקדם לדיירים - לא רק במצב תפקודי שמור - אלא גם למצבים מורכבים יותר, דיירים סיעודיים ותשושי נפש.

בין הפתרונות הטכנולוגיים לשיפור איכות החיים של הדיירים בבתי האבות, אפשר כבר עכשיו לפגוש אפליקציות לשיפור ניהול צוות מקצועי ומעקב ובקרה אחר הסביבה הטיפולית של הדייר. כמו כן, אפשר כבר למצוא בחלק מהמחלקות מיטות חכמות, המתריעות על מנח שכיבה למניעת פצעי לחץ, סנסורים חכמים המתריעים על קימה של הדייר מהמיטה למניעת נפילות, משקפי מציאות מדומה לגירוי חושים ופנאי מגוון, משטחי משחקים אינטראקטיביים לעידוד אינטראקציה חברתית בין הדיירים והצוות - ואפילו רובוט בשם "טימי" שמגיש עיתון ומחבר את הדייר לשיחת וידיאו עם בני משפחתו.